I ty naprawdę możesz być geniuszem!

Uczyć się efektywnie – nowy projekt edukacyjny w naszej gminie
Spanie przed sprawdzianem z książką pod poduszką, czerwona bielizna na maturze – różne są czary mające zapewnić szkolny sukces. Jednak gmina Tarnowo Podgórne postawiła na metody racjonalne. Swoim gimnazjalistom i licealistom zafundowała program efektywnego uczenia się metodą Sensus.

 

 

 
Projekt wdrażany w myśl hasła Uczyć się jak się uczyć docelowo pochłonie 90 tys. zł wyasygnowanych na ten cel z budżetu gminy. Nauka szybkiego uczenia się trwa 32 godziny i jest nieobowiązkowa. Odbywa się w szkole raz w tygodniu przez 90 minut. Obejmuje techniki szybkiego czytania, trening pamięci, twórcze myślenie. Wykładowcami są przeszkoleni wcześniej nauczyciele, którzy zdobyli kwalifikacje trenerów programu.
 
Jak poinformował nas Tadeusz Zimny zastępca wójta gminy Tarnowo Podgórne osoby odpowiedzialne u nas za edukację od roku rozważały jaką dodatkową wartość wprowadzić do szkolnictwa, aby podnieść efektywność nauczania. Po konsultacji z pedagogami i zasięgnięciu opinii rodziców, wybór padł na Centrum Edukacji Sensus spod Warszawy i zwiększanie skuteczności nauki. Zanim podpisano umowę, przedstawiciele naszej gminy odwiedzali Lesznowolę, gdzie od trzech lat program Sensus funkcjonuje przynosząc wymierne rezultaty.
 
Zależy nam na tym, aby projekt nie był działaniem jednorazowym lecz systemowym. Dlatego właśnie przeszkoliliśmy kadrę nauczycieli z naszych szkół, aby mieć wgląd w oferowaną młodzieży metodę oraz możliwość jej przypominania, gdyby pojawiła się taka potrzeba – zaznacza wicewójt T. Zimny.
 
Wicewójt pytany o termin podsumowania projektu tłumaczy, że: przez cały czas rezultaty szkolenia młodzieży raportowane są przez Centrum Sensus, natomiast o ich ostatecznym efekcie będzie można mówić dopiero za parę lat, gdy absolwenci Sensusa sięgną po jakieś naukowe laury. Z pewnością projekt podsumują także pedagodzy oraz rodzice dzieci – zapowiada T. Zimny. Wiadomo, że powtarzanie jest matką studiowania, dlatego też, aby zapał w uczniach nie osłabł, planujemy organizowanie zawodów szybkiego czytania itd. – zapowiada wicewójt.
 
Opinię, że na ocenę wyników nauczania skutecznego uczenia się jest jeszcze za wcześnie, podziela także Paweł Smolibocki dyrektor tarnowskiego LO.
 
Centrum Edukacji Sensus od roku 2000 naucza według własnych, autorskich programów. Podobno metodę Sensus odróżnia od innych jej kompleksowość. Umiejętność czytania, zapamiętywania, notowania uzupełniają się wzajemnie czyniąc postępy uczestnika szybszymi. Z zajęć na zajęcia obserwuje się postępy w chłonności umysłu. Potwierdza to wypowiedź absolwentki kursu Patrycji Ptaszek-Strączyńskiej zzarządu MacroSoftu S.A. – spółki giełdowej. „To jest niezwykłe przeżycie! Jestem w stanie przeczytać każdą książkę w księgarni przed jej kupieniem. Wyjątkowa oszczędność nie tylko czasu. Zdobyłam umiejętność szybkiego czytania umów, co jest moją przewagą w negocjacjach. Partnerzy długo nie mogą dojść do siebie. Jeśli jakieś zagadnienie mnie nuży, nie tracę dni na jego poznawanie. Mogę to odrobić szybko i zająć się bardziej interesującymi zadaniami. Nauczenie się zasad programów pomocowych unii europejskiej - oczywiście tylko tych, które przydają się w mojej branży, zajęło mi 3 wieczory. Czy kilka tysięcy stron potraficie przyswoić na wyrywki w takim czasie? Czytam szybko również w obcych językach. Zaprzestałam prenumeraty gazet branżowych, bo w tym samym czasie czytam książki. Odkąd stosuję mapy pamięci do planowania wystąpień, nie zdarzyło mi się przekroczyć wyznaczonego czasu. Nie mam „czarnych dziur” w pamięci. Liczebność gremium nie ma teraz dla mnie znaczenia. Metody poznane w Sensusie na co dzień ćwiczę nie tylko na sobie, ale również na kolegach. Z przyjemnością odkrywam, że sprawdzają się również na „innych modelach” – wyznaje P. Ptaszek-Strączyńska.
 
Podobnych efektów życzymy naszej młodzieży. Do tematu będziemy powracać.
Joanna Rozmiarek
 

 

Kategoria: 

Dodaj komentarz

Reklama